مریم طاهری؛ ثریا ضیایی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر در مرکز اسناد و مدارک ایران صورت گرفت.روششناسی پژوهش: پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه، ﺑﻠﻮغ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت حوزه علم اطلاعشناسی و دانششناسی در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﻨﺎد و مدارک ﮐﺸﻮر به شیوه گارتنر صورت گرفت؛ ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر در مرکز اسناد و مدارک ایران صورت گرفت.روششناسی پژوهش: پژوهش ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺪل ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اراﺋﻪ ﺷﺪه، ﺑﻠﻮغ ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت حوزه علم اطلاعشناسی و دانششناسی در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﻨﺎد و مدارک ﮐﺸﻮر به شیوه گارتنر صورت گرفت؛ جامعه آماری پژوهش ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺣﻮزه ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺎزﻣﺎن اسناد و مدارک اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان است. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪ روش ﻗﻀﺎوﺗﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻃﻼﻋﺎت از 27 ﻧﻔﺮ ﻣﺪﯾﺮ ارﺷﺪ و ﮐﺎرﺷﻨﺎس جمعآوری ﺷﺪه ﮐﻪ وزن ﭘﺎﺳﺦ ﮐﺎرﮐﻨﺎن 1 و ﻣﺪﯾﺮان 5 در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای جمعآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. بهمنظور ﺗﻮﺳﻌﻪ اﯾﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در اﺑﺘﺪا مؤلفههای اﺻﻠﯽ ﻣﺪل ﮔﺎرﺗﻨﺮ ﺷﺎﻣﻞ 24 ﻣﺆﻟﻔﻪ اﺻﻠﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﭘﺮﺳﺶ در آﻣﺪﻧﺪ.یافتهها: نشان داد که مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات به شیوه مدل بلوغ گارتنر 24 مؤلفه اﻃﻼﻋﺎت در ﺳﻄﺢ پایینتر از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و در ﺳﻄﺢ 1 ﺑﻠﻮغ (آﮔﺎﻫﯽ) ﻗﺮار دارﻧﺪ. و همچنین ﻣﺆﻟﻔﻪ ﺑﻠﻮغ در 26 ﮔﺮوه ﻫﻤﺴﺎن دستهبندی شدهاند . ﮔﺮوه در ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ و در ﺳﻄﺢ (3 ﺑﻠﻮغ) ﻓﻌﺎل ﻗﺮار دارﻧﺪ.بحث و نتیجهگیری: نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان الگویی برای معرفی مدل بهینه برای اندازهگیری بلوغ فناوری اطلاعات استفاده شده و بدین ترتیب زمینه را برای مرکز اﺳﻨﺎد از ﻧﻈﺮ ﺑﻠﻮغ در ﺳﻄﺢ دو (آﮔﺎﻫﯽ) ﻗﺮار دارد که شیوه گارتنر برای این سازمانها مناسبترین است.